تبلیغات

رژیم های مناسب بیماران HIV

بیمارانی که به اچ آی وی مبتلا هستند بهتر است از چه رژیم غذایی پیروی کنند توصیه های تغذیه ای مناسب برای این افراد چگونه است چه موادغذایی به افزایش سلامت این افراد کمک می کنند در ادامه برخی پیشنهادات جالب تغذیه ای مناسب بیماران مبتلا به اچ آی وی داریم .

تغذیه مناسب برای بسیاری از افراد مبتلا به ویروس HIV، تفاوتی با تغذیه برای افراد سالم دیگر ندارد. یک رژیم غذایی خوب، ‌رژیمی است که انواع مواد غذایی را با تعادل مطلوب داشته باشد.

البته بیماران مبتلا به HIV باید در مصرف مواد غذایی خاصی که حاوی چربی و قند زیاد هستند، احتیاط لازم را رعایت کنند. چربی‌هایی که از طریق روغن‌های پخت‌وپز یا مارگارین به بدن می‌رسند، می‌ توانند انرژی مناسبی را برای بدن فراهم سازند، به‌ شرطی که از اسیدهای چرب ضروری مثل امگا ۳ و ویتامین‌ های محلول در چربی (A،D،E،K) تشکیل شده باشند.

در کنار این نکته مهم، بیماران مبتلا به HIV باید از منابع چربی‌های غیراشباع مثل مغزهای خام، دانه‌ها، آووکادو، روغن زیتون و روغن ماهی استفاده کنند. چربی‌های اشباع که در منابع غذایی خاصی مثل گوشت قرمز، پنیر و کره وجود دارند، می‌توانند کلسترول خون را بالا ببرند. مواد غذایی دیگر هم مثل کیک‌ ها و بیسکویت‌ ها، مقدار زیادی چربی اشباع دارند. بنابراین، این مواد غذایی باید در مقادیر کم و محدودی مصرف شوند.

میوه‌ ها و سبزی‌ ها

میوه‌ ها و سبزی‌ ها،این قابلیت را دارند که ویتامین‌ ها، املاح و فیبر مناسبی را برای بدن فراهم کنند. دقیقا مانند مواد غذایی نشاسته‌ای، میوه‌ها و سبزی‌ها نیز باید ¼ از مواد غذایی مصرفی در طول روز را تشکیل بدهند.

بیماران مبتلا به HIV، روزانه باید پنج وعده مصرفی یا بیشتر از میوه‌ ها و سبزی‌ ها استفاده کنند. هر وعده مصرفی آنان باید ۸۰ گرم باشد یا معادل با وعده‌ های زیر:

یک عدد میوه متوسط (سیب، گلابی یا پرتقال) دو عدد میوه کوچک (آلو) یک تکه بزرگ از میوه‌های بزرگ (آناناس) ۳۰ گرم میوه خشک‌ شده یا یک لیوان کوچک از آب میوه طبیعی

لبنیات

محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست، مواد مغذی مهمی را برای بدن فراهم می‌کنند: ویتامین‌ها، املاح و خصوصا کلسیم. افراد مبتلا به HIV نیز باید مقداری از محصولات لبنی یا جایگزین‌های مناسب را در رژیم غذایی خودشان قرار بدهند. البته بعضی از انواع محصولات لبنی حاوی میزان زیادی از چربی‌ های اشباع هستند. بنابراین، این نوع از محصولات لبنی باید در مقادیر کمتر مصرف شوند.

اگر به هر دلیلی مجبور هستید که از مصرف محصولات لبنی خودداری کنید، می‌ توانید از این مواد غذایی غنی‌شده با کلسیم به‌ عنوان جایگزین استفاده کنید: سویا، برنج، جو یا نارگیل

سبزی‌های برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی انواع میوه‌های خشک‌شده مغزهای خام سویا و لوبیای پخته‌شده توفو نان‌های غنی‌شده

همگی به‌عنوان منابع بسیار خوب برای دریافت کلسیم و آهن شناخته می‌شوند.

پروتئین ها

مواد غذایی سرشار از پروتئین، بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند. انواع حبوبات، مغزهای خام، ماهی‌ها، تخم‌مرغ و گوشت‌های قرمز، در گروه مواد غذایی پروتئینی قرار می‌گیرند و علاوه بر پروتئین، املاح و ویتامین‌ های مختلفی (خصوصا ویتامین B۱۲ و آهن) را برای بدن فراهم می‌کنند. منابع پروتئینی غیرحیوانی شامل مواردی مانند سویا و توفو هستند. البته انواع لوبیا، عدس و نخود هم در گروه بهترین منابع پروتئینی قرار می‌گیرند که علاوه بر ارزان بودن، کم‌چرب نیز هستند. شما می‌توانید دو بار در هفته از خود ماهی و یک بار در هفته از روغن ماهی استفاده کنید.

روغن ماهی حاوی امگا۳ است که خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به بعضی از مشکلات قلبی کمک کند. توصیه سازمان‌ های معتبر این است که میزان استفاده روزانه از گوشت قرمز یا فرآورده‌های آن نباید به بیشتر از ۷۰ گرم برسد،‌ در غیر این صورت خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهد. بنابراین، بهترین کار این است که از انواع منابع پروتئینی استفاده کنید و دریافت پروتئین را فقط به منابع گوشت قرمز محدود نسازید.

منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: مقابله و کنترل ایدز 

ارسال شده در 22 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

گزارش تخلف

کلیه مطالب سایت توسط ربات از خبرگزاری های معتبر و سایتهای فارسی زبان به همراه لینک منبع باز نشر می شود و سایت ما هیچ مسئولیتی نسبت به آنها ندارد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را از طریق لینک گزارش تخلف در قسمت پایین به ما اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار